Cestuju ráda!

Osobní blog o cestování

Bali: výlet Tirta Gangga a východní Bali, 8. – 9. den

Osmý den jsme se po dvou dnech odpočinku vydali na výlet na skůtrech. Čekal nás chrám Tirta Ganga a vodní palác Taman Ujung Soekasada. Devátý den jsme trávili šnorchlováním a potápěním v okolí resortu.

Na skútrech skrz rýžová pole na turka se zázvorem

den 8.

Vyrazili jsme od Kubu na východ směr Tulamben. Rozloučili jsme se s nepříliš zajímavým pobřežím a místo něj nás přivítala nádherná příroda a rýžová pole.

14206181062_0c07ab413b_z (1)

Příroda na Bali

Když jsme od rýžových polí začli pomalu stoupat, zastavili jsme se na balijskou kávu v kavárně při cestě. Byl to spíš obchůdek se vším možným i nemožným, ale dělali tu i kávu.

14208643615_d4b09d4db3_z (1)

Kavárnička nad rýžovými poli

Káva a čaj na Bali

Na Bali je velmi běžná cibetková káva (kopi luwak). To je ta káva, jejíž zrna prošla trávicím ústrojím cibetek a sběrači to potom sesbírají po lese. Lehce natrávená, avšak neporušená zrna, mají být základem pro nejkvalitnější kávu. Co se týče běžného pití kávy na Bali, určitě nečekejte, že si příliš pochutnáte. Velmi mě překvapilo, že se tu pije klasický turek. Tedy dost najemno namletá káva (nejspíš robusta). Místní kávová specialita je kopi jahe, káva se zázvorem. Preferovala jsem spíš černý čaj, než kávu. Čaj se tu také ve velkém pěstuje a je dobrý, hlavně ten studený s ledem a pořádnou dávkou cukru.

14064550059_1dbbffe181_z

Kopi jahe

Rýžová pole všude kam se podíváš

Po kávě jsme nasedli znovu na skůtry a vyrazili. Tirta Ganga už byla vcelku nedaleko. Čím víc jsme se k ní blížili, tím víc rýžových políček jsme potkávali, včetně dělníků pracujících na těch políčkách. A tak náš náčelník Jaromír zavzpomínal, jak se kdysi připletl na takové rýžové pole s žádostí, že si chce sázení rýže vyzkoušet. Zabořil se do bahna, zkoušel a zkoušel a oni to po něm tak dlouho pořád opravovali, až toho sám nechal. Prostě sázet rýži to není jen tak.

Vodní chrám Tirta Gangga

14185487456_f408e964a6_z

Tirta Gangga

Tohle místo patří mezi to nejhezčí, co můžete na východě Bali navštívit. Mě se líbilo tolik, že jsem se sem ještě vrátila. Zahrady se spoustou krásných exotických květin, bazénky s obřími kapříky, sochy bohů a zvířat i jedenáctistupňová fontána. To je Tirta Gangga (vody Gangy), kterou v roce 1948 nechal postavit rádža z nedaleké Amlapury. Najdete tu klid, je to ideální místo pro relax. Není tu přespříliš turistů, což je moc příjemné.

14021925508_892c960e4a_z (1)

Pokud máte plavky, dá se tu i v jednom z bazénů vykoupat. My si prošli pomaličku celý areál a jedli  nakoupené ovoce (rambutan), několikrát přeskákali jezírko po dlaždicích k tomu určených a pokračovali k východu.

Had

U východu byl pán s hadem. Asi nějaká krajta (?). Půjčil mi jí. Zažila jsem tak několikaminutové malé dobrodružství, na které ráda vzpomínám. Nejdřív jsem měla z hada dost respekt a nevěděla jsem, jak se k němu chovat. Postaral se o to celé sám. Chvíli mi obvíjel ruce a po chvíli od rukou zamířil suveréně k mému obličeji, při čemž mě chytla nervozita.

14208432884_2cf6d57005_z

Zůstala jsem ale klidná a když se had přiblížil jen na pár cm k mému obličeji s vyplazujícím jazykem, došlo mi co dělá. Očuchával si mě a seznamoval se. Potom už jsme byli kamarádi jak jedna duše, jedno tělo. Stal se na chvilku mojí součástí. Chvíli mi lezl po hlavě, pak se zase natáhl jako tyč a visel mi rovně až na zem.

Oběd s křupavou prasečí kůžičkou

Už jsme toho na Bali ochutnali hodně, ale chyběla nám místní specialita. Rožněné prasátko. Na začátku Amlapury jsme narazili na velký warung s posezením, kde se na tohle jídlo specializovali. Měli prasátko ve třech druzích přípravy, k tomu rýže, chilli omáčka a salát. Navrch úžasná křupavá kůžička.

20140428_IMG_9686

Pláže na východním pobřeží

Po dobrém obědě jsme se chtěli někde vykoupat a hledali vhodnou pláž. Tu se nám nedařilo delší dobu najít, až jsme narazili na hájek s nádhernou oblázkouvou pláží, kde jsme pod stínem palem a s rizikem, že na nás spadne nějaký ten kokos, zalehli a odpočívali. Na pláži jsme si všimli několika žen, které „těžily“ místní tmavý písek a oblázky.

Východ ostrova

Nekoupali jsme se. Místní moře a pláž byla dost zaplavená plastem od bot, až po dětské plenky. S plastem to tu je těžké. Nefunguje tu třídění odpadu a plast Indonésii začíná dělat vážný problém. Tady vám dojde, k čemu je dobré třídit plast a vůbec jeho spotřebu ideálně minimalizovat.

Palác Taman Ujung

14185395946_5e919f44e8_z

Další výborné místo, kde budete pravděpodobně sami a opuštění. Tenhle rozlehlý palác obklopený jezírky nechal vybudovat poslední král Karangasem v roce 1921. Palác byl dost poničen při zemětřesení roku 1979, ale pořád to tu vypadá krásně.

14208410574_ddaeb2bf1b_z

My tu měli „štěstí“ na odpolední pálení odpadu, což je na Bali běžný způsob místo našeho svozu odpadu. To zapříčinilo nezvyklou nádheru, kdy se stromy a mosty v paláci obalily mlhou (kouřem) a my měli dojem, že jsme kdesi v pravěku a sledujeme obří přesličky a jiné dávno zapomenuté stromy.

Přes Amlapuru zpět do Kubu

Stavili jsme se ještě v Amlapuře na večeři. Objevili jsme příjemný warung s mým oblíbeným vepřovým satay. Amlapura působila hodně opuštěně. Je to vcelku velké město, ale nic zajímavého jsme tam vlastně neobjevili, snad kromě místního obchoďáku, kde sežete spoustu poměrně kvalitně ušitého oblečení za babku. Večer jsme potom dorazili zpět do Kubu.