Po náročném přejezdu přes sopku jsme konečně dorazili do potapěčské základny Relax Bali v Kubu. Přiletěl sem i zbytek výpravy. Velmi hezkým zážitkem byla návštěva místní balijské rodiny, která nám ugrilovala rybu.

Odpočinek v českém resortu na Bali

6. den

První den v Relax Bali byl dost odpočinkový. Po předchozím cestování nás čekalo koupání a styl lážo plážo. Nepamatuju se, co jsem přesně dělala. Něco jako jíst, koupat, ležet, jíst, číst, koupat :)

14250842054_1bee9b6b41_z

Vodní bar a bazének

Relax Bali je čtyřhvězdičkový resort, který tu vybudovala česká rodina. Proto tu běžně uslyšíte češtinu. Personál jsou Balijci. Resort není příliš velký, ubytování je krásně rozdělené do několika domků a v areálu najdete tři bazény. Resort je primárně zaměřený na potápění, protože tady na severu ostrova je toho pod vodou hodně k vidění. Místní pláže jsou obvykle černé, oblázkové. Moře nádherně teplé.

Zvuky divočiny a brzké vstávání

I když doma nemám problém si přispat, tady na Bali to není možné. Vstávala jsem běžně kolem šesté. Svítá tu brzy a slunce i brzy večer zapadá. A tolik zvuků, které slyšíte v noci a hlavně k ránu! Jako byste byli obklopeni džunglí, což je tak trochu pravda. Hodně zvuků vydávají ptáci, ale nejvýraznější je tokání gekonků, které si hned oblíbíte. Gekonci jsou navíc všude, večer vylézají a loví hmyz, nejčastěji kolem osvětlení. Vždycky jsme měli všude na pokoji nejméně 2, někdy taky 5 gekonků naráz. Je to stvoření podobné naší ještěrce.

10300028_10202879350758151_7067504245572459522_n

Nad resortem bdí sopka Agung

Trh a večeře u místňáků

7. den jsme byli domluveni na večeři u místňáků. Dohoda byla, že ráno na trhu koupíme rybu a oni ji urgrilují. A tak jsme ráno v šest na trhu objevovali tu nejlepší rybu. Vybrali jsme dva menší tuňáky a dvě menší ryby. Jeden tuňák stál 180 Kč!

Nakoupili jsme na trhu ještě nějaké pěkné ovoce do zásoby (nejlepší je salat a mangostan) a vydali se odevzdat ryby do lednice. Ve čtyři to vypuklo. Přinesli jsme lovečák a slivovici. Ňuman (jak jsme našemu novému kamarádovi přibližně říkali) roztopil pod domácím jednoduchým grilem a protože má hodně rád hudbu, na terásku vytáhl svoje stereo a dvorek rázem zaplnilo pravé indonéské techno, skvělý zážitek!

Alkohol na Bali

Místňáci moc alkohol nepijí. Část balijců jsou muslimové,  ale alkohol je tu obecně pro běžné lidi příliš drahý. Maximálně si pálí vlastní rýžovou pálenku. A tak se stalo, že se dva Balijci střískali slivovicí, kterou zpočátku pili, jakoby šlo o vodu. Její ostrosti se po polknutí moc divili. Potom donesli zase oni svojí rýžovou pálenku.

Jak bydlí Balijci

Ňumanova rodina žila klasickým způsobem, tedy ve vícegeneračním domě. Na zahradě jsme si hned všimli malé opičky, která byla ke stromu přivázaná řetězem a strom jí prakticky celý patřil. U nás pes, tady opička. Na dvorku jsme se seznámili s maminkou a ženou, ty s menšími dívkami připravovaly sladké dobrůtky na trh. Ve velkém kotli na dvorku smažily  drobnosti z rýžové mouky a každou tu jednotlivost zabalily pečlivě do plastového sáčku. Všechno jsme ochutnali, připomínalo nám to burizóny z dětství.

14064857227_408d9bd9aa_z

Po večeři se jen zaprášilo

Večeře se povedla, ryba byla moc dobrá. K ní jsme dostali tradičně 2 omáčky. Jedna extra pálivá a druhá více zeleninová. K tomu ještě velká miska výborně připravené rýže.  Pustili jsme se do toho tak, jak je tu zvykem – pěkně rukama.  Pro Balijce to byla, zdálo se, nezvyklá hostina s velkým množstvím ryb. Jedli jsme jen my a trochu ochutnal Ňuman. Když jsme rybu dojedli, děti se ještě po našem odchodu pustili do toho, co zbylo. Nazmar nepřišel ani kousek z tuňákova masíčka.

Bali je místo, kde vám docvakne spousta věcí. Mimo jiné právě i to, jakým způsobem si jídla nevážíme a plýtváme s ním my na zapádě. Po tomhle příjemném dnu jsme s lehkostí a mírně opilí usnuli, abychom se další den vypravili na společný výlet na moje nejoblíbenější místo na Bali, do chrámu vody Tirta Ganga.